Peter Schipper begon zijn creatieve loopbaan als ontwerper in de reclame. Na de nodige ervaring bij bureaus en enige tijd freelancen startte hij zijn eigen reclamebureau dat hij vele jaren heeft geleid. Reclame blijft echter ‘gebonden’ creativiteit en de hang naar de echte creatieve vrijheid bleef al die tijd aanwezig. Eind jaren ’90 begon hij weer met schilderen en tekenen. Daar is steeds meer de nadruk op komen te liggen en nu kan hij zich al langere tijd volledig richten op zijn vrije werk.
Het werk van Peter Schipper komt vaak voort uit zijn fascinatie voor de vele vormen van verval. Een object, persoon of een relatie kan in verval raken en tegelijkertijd ontstaat er schoonheid in het beeld daarvan. Vervallen gebouwen of maatschappelijke tegenstellingen, reflecties op het verleden of de huidige tijd met de snelle, digitale ontwikkelingen en het daarmee samenhangend sociaal gedrag, (familie)relaties in alle facetten. Dat legt hij vast in schilderijen en houtskooltekeningen die voor de beschouwer vaak confronterend of herkenbaar zijn.
Peter Schipper started his creative career as a designer in advertising. After the necessary experience at agencies and freelancing for some time, he started his own advertising agency, which he managed for many years. However, advertising remains ‘bound’ to creativity and the longing for real creative freedom has remained present all along. In the late 1990s he started painting and drawing again. There has been increasing emphasis on this and now he has been able to fully focus on his free work for some time now.
Peter Schipper’s work often stems from his fascination for the many forms of decay. An object, person or relationship can decay and at the same time beauty arises in its image. Dilapidated buildings or social contradictions, reflections on the past or the current time with the rapid, digital developments and the associated social behavior, (family) relationships in all facets. He captures this in paintings and charcoal drawings that are often confrontational or recognizable to the viewer.